Werner Hippe
Notities
- Venlo lag (ligt) vlak aan de grens met Duitsland. Er was geen heimelijk overvalscommando voor deze locatie (twee parallelle bruggen) georganiseerd (althans, niet één die op 10 mei nog bestond), maar een troepentransporttrein waarin III./IR.234 (56.ID) over de spoorbrug moest worden vervoerd en bij Deurne door de Peel-Raamstelling zou rijden om daar - analoog aan de Mill operatie - de Peel-Raamstelling vanuit de rug te bedwingen. Twee infanterieformaties van III./IR.234 zouden direct om X-Zeit de grens oversteken, voorafgegaan door een gemotoriseerd verband onder leiding van pionier Leutnant Hertel, dat de spoor- en verkeersbrug bij verrassing veilig moest stellen. Bij deze actie kwamen de Leutnant en tien Pioniere tot op de brug, waarbij de officier en acht (mogelijk negen) pioniers het leven lieten toen de brug alsnog door de Nederlanders werd opgeblazen. Twee pioniers overleefden de explosie.
- Gefreiter Hippe was één van de pioniers die met de brug de lucht in ging en sneuvelde.
- Venlo lay(s) near the German border. The Germans had not planned a cunning commando raid for the nearby two Venlo bridges, but in stead a raid by one heading motorized party of pioneers and some infantry men followed by two taskforce of infantry men of III./IR.234. The rest of the battalion followed by troop tansport-train, which had to cross the intact railway bridge at Venlo (after picking up the two seperate task forces of the battalion) and head for Deurne where the train would penetrate the strong Peel-Raam defence-line (just like the action at Gennep / Mill more up north). The motorized column was led by the pioneer Leutnant Hertel, who indeed managed to get on the bridges, but when these were blown up after all, the Leutnant and at least eight of his pioneers perished. Two pioneers survived the event and washed up on the west side of the Maas, wounded.
- Gefreiter Hippe was one of the pioneers, being blown up with the bridges, not to tell the tale.
Beeldmateriaal
- Geen.
Relevante links
- Geen.
« Hertel